فروشگاه اینترنتی گلیم فرش

عرضه گلیم فرش ماشینی

فروشگاه اینترنتی گلیم فرش

عرضه گلیم فرش ماشینی

  • ۰
  • ۰

گلیم فرش و تاریخچه ان :

 

گلیم فرش و تاریخچه ان 

 

شما هرکجا سراغی از گلیم بگیرید یافت میکنید زیرا این محصول قدمتی بسیار دیرینه دارد و مردم هر خطه نام بخصوصی ان را می نامند به زبان مخصوص خودشان .اما این هنر دیرینه چیست و چگونه بافت می شود .گلیم فرش دستباف و فرش گلیم ماشینی هر کدام طرز بافت خود را دارد اما در کل طرح و نقش ساده و رنگ های زیبای ان در هر دو صورت بافت بسیار چشم نواز و دل انگیز می باشد .

 

 

مطلب مرتبط : گلیم دست باف و ماشینی 

گلیم فرش در زمان های کهن 

 

انسان از زمان های کهن از پوست حیواناتی که شکار می کرده به منظور پوشش و محافظ بدن در مقابل تغییرات جوی و نیز به عنوان زیر انداز استفاده می کرده و به تدریج با رواج دامداری و ریسیدن پشم، بافتن در میان قبایل ابتدائی رواج یافت و جزو اولین هنرها و صنایع قبیله ای به شمار آمد.

 

 

 

 

 

هر چند به روشنی مشخص نیست که نخستین بار در کجا و توسط چه قوم و قبیله ای بافت پارچه های اولیه که همزمان با شروع بافت گلیم بوده صورت گرفته اما بر اساس کاوش های باستان شناسی شواهدی از بافندگی در میان ساکنان فلات ایران و سرزمین های همجوار به دست آمده.از جمله در غارهای جنوب شرقی دریای مازندران ( غار کمربند و هوتو در نزدیکی بهشهر ) آثاری پیدا شده که پرورش گوسفند و بز و ریسیدن پشم و موی آنها را به دست مردمان این منطقه در ۸۰۰۰ سال پیش به اثبات می رساند.

 

 

 

 

 

همچنین تکه پارچه ای ۸۰۰۰ ساله بافته از موی بز در کرانه های دریای مازندران و پارچه کتانی ۶۰۰۰ ساله ای هم از شوش به دست آمد.

 

 

 

 

 

با همه این ارزیابی ها نمی توان تاریخ دقیق برای گلیم ارائه کرد. قدیمی ترین فرش کشف شده دنیا به نام پازیریک متعلق به ۳۵۰-۵۰۰ ق م می باشد.

 

 

 

 

 

گلیم بافی مقدمه ای برای بافت فرش بوده است. تاریخ آغاز قالی بافی را به ۱۵۰۰-۲۰۰۰ ق م تخمین زده اند می توان گفت تاریخ آغاز گلیم بافی حدود ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ ق م بوده است.

 

 

 

 

 

گِلیم یا پَلاس یکی از انواع صنایع دستی زیرانداز و پوششی است که از ابریشم، موی بز، پشم گوسفند و یا دیگر چهارپایان اهلی معمولا بدون پرز با درگیری تاروپود به یکدیگر بافته می شود.

 

 

 

 

 

تعریف گلیم فرش 

 

معمولا تار آن پنبه و پشم و گاهی نخ ابریشم و پود آن از نخهای پشمی و کرک و ابریشم به صورت رنگی استفاده می شود . این فرش در زبان فارسی نامهای مختلفی دارد. گلیم در افغانستان – گیلیم در اوکراین -بداس در قفقاز – لیاط در سوریه و لبنان – چیلیم در رومانی و همچنین کیلیم در ترکیه و لهستان و مجارستان و عربستان از جمله نامهای متفاوت أن است

 

 

 

  • ۹۷/۰۲/۳۰
  • گلیم اصیل

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی