فروشگاه اینترنتی گلیم فرش

عرضه گلیم فرش ماشینی

فروشگاه اینترنتی گلیم فرش

عرضه گلیم فرش ماشینی

  • ۰
  • ۰

 

فرش گلیم قدمتی بیشتر از فرش دستباف دارد اما چون قدیمی ترین فرش کشف شده همان پازیریک پیدا شده در دره ی پازیریک است نمی توان بر این ادعا سندی ظاهر کرد.اما در این مقاله به جای تاریخچه و گدشته ی سایت گلیم اصیل می خواهد در مورد فلسفه ی برخی از طرح های زیبای فرش گلیم صحبت کند. در سرزمین‌هایی که گلیم بافته می‌شدند، نوعی نگرش واحد در خلاقیت هنری و فنی پدید آمد که از پذیرفتن دینی واحد در میان مسلمانان نشأت می‌گرفت.

.

مقاله مرتبط در رابطه با تولید کنندگان گلیم را مطالعه نمایید .

 

 

نگاره های فرش گلیم 

از قرن هشتم میلادی در سرزمین هایی که فرش گلیم بافته می شدند ،نوعی نگرش واحد در خلاقیت هنری و فنی پدید امد که از پذیرفتن دینی واحد در میان مسلمانان نشات می گرفت .پیش از ان جان دار گرایی ، یهودیت ، مسیحیت ، بودیسم ،و غیره متداول بوده است .این دین نویت استفاده از برخی نگاره ها و شیوه های بازنمایی را که مربوط به باورهای گذشته بود ، منع یا تشویف می کرده است .در کشورهای بافنده فرش گلیم ، دین اصلی اسلام ، مسیحیت ، و بودیسم بود و نماد های مربوط به این ادیان عمیقا در افکار خلاقه بافندگان نفوذ کرده است .

 

نخستین اشکال و طرح ها در فرش گلیم

نخستین ترکیب اشکال در طرح، در تصویرهای نمادین تاتوییسم یین – یانگ تجلی یافته است .بعدها فلسفه ی تصوف ، اعتقاد به تعادل را در همه چیز گسترش داد.بنیان گذاری مرکز تصوف در شمال غربی ایران از سده های چهارده و پانزده میلادی به بعد بوده است .همزمان با ان در شمال غربی ایران تجدید حیاتی در عرصه هنر و صنایع دستی ایجاد شده .و تفکرات صوفیانه نفوذ عمیقی در طراحی انها برجای گذاشت .

 

تاثیر دین و خرافات در شکل گیری و تغییر طرح واره های فرش گلیم

اسلام در بازنمایی صورت و پیکر محدودیت هایی نشان داد و از طرف نسبت به تکرار انحنا ها و زوایا واعداد علاقه نشان داد.نقش ونگاره های این دوران رابطه مستقیمی با دین دارد.

خرافات ، نماد های تصویری و اعتقادات مربوط به نگاره های گوناگون نسل به نسل تغییر می یابد وپیچیده تر می شود و جزئی از افسانه ها و فرهنگ بومی می گردد.معانی اصلی از میان می رود و نگاره ها باقی می مانند.

مفهوم این نگاره لابیجاری قرن هاست که از یادها رفته است .اما طبق افسانه ها نماد خوش اقبالی و باعث وفور نعمت در شکار و برداشت محصولات است .نقش چشم مانند در مرکز برای دفع چشم زخم و نقوش تیر مانند در دو طرف ان به شکار اشاره می کند .

این نقش و نگاره ها سه نوع کارایی دارند :یا باورهای خانوادگی و قبیله ای هستند یا طلسم هایی برای دفع چشم زخم و بخت گشایی و یا مربوط به اگاهی های زیبا شناختی بافنده .

 

جزییات معنا دار فرش گلیم

از رایج ترین نقش ها برای دفع چشم زخم ترنج قرمز رنگ در مرکز دست بافت است ، با خطوطی که به رنگ سرمه ای ، درتمام مراحل بافندگی ، اگاهی نسبت به دنیای ارواح حکمفرماست و نقش هایی برای دفع شیاطین بر ابزار الاتی چون شانه ها و دوک های نخ ریسی حکاکی می شود .

طاووس دو سر که متعلق به فرش گلیم دوسر که متعلق به گلیم های پیچ بافی شاهسون و بختیاری است و در مناطق دیگر نیز تقلید می شود .این فرش گلیم شاهسون خمسه نمایانگر افکار صوفیانه و نمادی از جهان دوجانبه و اینه وار است .

دارایی صحرا نشینان در خیمه ها ، حیوانات ،وسایل اشپزی ، لباس ها ، دست بافت ، اداب و رسوم ، باورها و خرافاتشان خلاصه می شود .

سکونت دائمی این مردم در روستاها و تغییر شیوه زندگی ناگزیر سنت های قبیله ای را که رابطه ای تنگاتنگ با کوچ داشته ، به فرهنگ بومی ثابت روستایی تبدیل کرده است .طی نسل ها اعتقادات پررمز و راز از مادران به دختران رسیده و بر روایت های برجا مانده از اجداد ، داستان ها و خرافات جدیدی نیز افزوده شده است .

 

روند تغییرات طرح فرش گلیم

ارزو و خواست های روستائیان به مرور تغییر کرد و انباشت سرمایه از طریق مالکیت زمین و کالا بر نیاز به خوشبختی و سعادت افزود و فرش گلیم به وسیله نگاره ها ونماد های طلسم گونه زمینه ای مناسب جهت ابزار و ارزوها و امیال بافندگان گردید .این اشکال در نگاره های بی ارتباط فرش گلیم های قشقایی و در نقوش بهم پیوسته و مکرر دست بافت های شاهسون بلوچ دیده می شود .

 

  • ۹۸/۰۵/۳۱
  • گلیم اصیل

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی