فروشگاه اینترنتی گلیم فرش

عرضه گلیم فرش ماشینی

فروشگاه اینترنتی گلیم فرش

عرضه گلیم فرش ماشینی

  • ۰
  • ۰

فرش ایرانی و ویژگی های ان 

فرش ایرانی به فرش دستباف محدود نمیشود و فرش گلیم نیز جز فرش های اصیل و قدیمی ایران است .که در اقصی نقاط جهان به فروش میرسد و مشتریان خاص خود را دارند .گلیم در دو نوع گلیم ماشینی و گلیم دستباف بافته میشود که از نظر درخواست امروزه گلیم ماشینی به دلیل قیمت ان بیشتر مورد درخواست مشتریان عام می باشد .چون همانطور که می دانید این محصول زیبای دستباف، بسیار ارزشمند است که در مقایسه با ان قیمت گلیم ماشینی بسیار ارزان تر می باشد و میتواند مورد استفاده همگان قرار گیرد .در مورد گلیم و فروش گلیم در مقاله ای دیگر بحث شده است که شما را به ان ارجاع میدهم .که در اینجا در مورد فرش ایرانی صحبت خواهیم کرد .

فرش ایرانی

فرش ایرانی یک هنر صنعتی است که از قدیم الایام نام و اوازه ی ایران عزیز و پر افتخار بوده و هست .و فرش ایران بر نام و فرهنگ این مرزو بوم سایه افکنده است .با فرش کردن هر منزل با فرش ایرانی ، این فرصت را به همگان میدهد که اصالت چندین و چند هزار ساله ی این محصول پر ارزش را در منزل خود داشته باشند .و هنر دستان هنرمندان و بافندگان این مرز و بوم را از نزدیک لمس کنند .


طرح و نقش فرش ایرانی

نقش ها و طرح های به کار رفته در فرش ایرانی نتیجه ی فرهنگ و سبک زندگی بافندگان فرش در هر نقطه از ایران است .و ابتدا از طبیعت گرفته می شده مثل نقش های گبه ها و جاجیم و گلیم .

که بعدها با گسترش و پیشرفت این هنر ، از سبک معماری ایرانی در بافت این هنر به کاربرده شده است .مثلا طرح لچک و ترنج فرش ایرانی نمای حیاط خانه های ایرانی در دوران اشکانیان است که ترنج مرکز ان در واقع حوض وسط حیاط بوده و لچک های ان باغچه های اطراف ان میباشد .

میتوان گفت که فرش های ایرانی، تابلویی زیبا هستند که گویای فرهنگ و باورها و عقاید و موقعیت های تاریخی خطه ای از ایران سربلند است .مثل طرح شکارگاه که در ان از موقعیات شکار ایرانیان و حیوانات این مرز وبوم به تصویر کشیده شده است. و با مطالعه ی هر کدام از نقوش میتوان به اصالت این هنر پی برد .

یا اینکه می توان از فرش پازیریک ایرانی نام برد که ، با کشف ان در روسیه ،از روی طرح های روی ان و اسب سواران ایرانی و اشکال تخت جمشید ایرانی بودن ان کشف شد و از ان در جهان به عنوان اولین فرش ایرانی می شود .


بافت و تولید فرش کلاسیک

فرش کلاسیک ایرانی در دوره ی صفویه ، پیدایش یافت و بافته شد .و این فرش در شهرهایی از ایران بافته شد نظیر : تبریز ، اصفهان ، کاشان ، مشهد و کرمان و جوشقان ، یزد و استر اباد ، هرات و شیروان ، قره باغ و گیلان .

که در همین زمان استفاده از طرح های ترنج در وسط قالی و لچک ها رایج شد .و در مورد صادرات و خرید و فروش فرش ایرانی باید بگویم که صادرات فرش ایرانی در زمان فتحعلی شاه و بعد از ان به دست ناصر الدین شاه وسعت گرفت و ایران را تبدیل به بزرگ ترین صادر کننده ی فرش دستباف کرد .


فلسفه ی به وجود امدن فرش ایرانی

چرا فرش به وجود امد و چگونه به فکر بشر رسید که چیزی ببافد و چگونه فرش رابافت ؟

با تشکیل و ساخت خانه ها و پیشرفت فکری بشر ، نیاز به وسایل خانه و میل به راحتی و زیبایی سبب شد که افراد به فکر بافت پارچه ها و به دنبال ان فرش ها روی بیاورند .

پس علت اغاز پیدایش و استفاده از فرش به خاطر نیاز به زیرانداز و گرما و نرمی ان بوده است .پس در شرایط اب و هوایی مختلف ضخامت و جنس ان متفاوت میباشد .و در مناطق مختلف ایران شیوه ی بافت فرش متفاوت بوده است .و نوع گره های ان متفاوت است که دو نوع گره داریم ، یکی گره فارسی و یکی گره ترکی .که اولی برای مناطق فارسی زبان و دیگری برای مناطق ترک زبان می باشد .

اما چگونگی بافت ان از پشم گوسفندان و ریسیدن ان و تبدیل ان به نخ می باشد .برای بافت فرش ایرانی از پشم گوسفندی استفاده میشود .کیفیت فرش ایرانی مناطق مختلف با هم متفاوت است و این به خاطر ویژگی های پشم ان است .

و ویژگی های پشم یک گوسفند به محل و شرایط چرای او بستگی دارد .

در مناطق مختلف ایران به دلایل اب و هوایی های اقلیمی متفاوت ، وجود مراتع وسیع چراگاهی و هم چنین مدت طولانی روزهای افتابی در سال ، پشم را دارای جعد و دندانه می کند .

جعد حالت فنری الیاف است و دندانه خاصیت نگهداری رنگ در پشم است .در کل فرش ایرانی یک محصول کاملا طبیعی است و به راحتی جذب طبیعت میشود و گذشته از این هر چه زمان بر ان میگذرد ، زیبایی ان افزوده میگردد.

و فرش ایرانی هرگز باعث ایجاد حساسیت در استفاده کنندگان ان نمیگردد.

 

رنگ فرش ایرانی

استفاده از رنگ های گیاهی در رنگرزی کردن نخ ها به گذشته های دور به قدمت هزاران سال پیش ایران باز می گردد.و هنوز هم به عنوان استانداردی برای رنگ امیزی فرش به کار میرود .که همین امر و روش رنگ امیزی طبیعی به اصالت فرش میافزاید .

رنگ های طبیعی علاوه بر زیبایی خیره کنند ه ای که دارند ثبات بیشتری هم دارند .

 

چرا فرش ایرانی بخریم ؟

فرش ایرانی تنها فرشی است که وقتی شما بهای ان را می پردازید هر زمان که بر ان بگذرد به ارزش ان افزوده میشود به جای اینکه از ان کاسته شود .

و شما در واقع با خرید فرش ایرانی سرمایه گذاری میکنید .زیرا این کف پوش در اثر پا خوردن و شست و شو و نور ،بر زیبایی اش افزوده می شود .و همه ی اینها مزیت های بسیار ارزنده ای است که این دارایی و شناسنامه ی ملی را بر سایر فرش های دستباف جهان برتری بخشیده است .

اما متاسفانه روی اوردن به کالاهای لوکس خارجی باعث شده است که از این کالای ملی غافل بمانیم و ان را خریداری نکنیم و باعث شویم که بازار این سرمایه ملی تنها به بازار خارجی وابسته گشته و در معرض مسکوت شدن قرار گیرد و درخشش و افول ان به تحریم ها و استقبال خارجیان وابسته گردد.

و در سالهای اخیر کشور چین توانسته است که این بازار را تحت تاثیر رقابت خود قرار دهد .

پس این وظیفه ی ماست که از فرهنگ های ایرانی حمایت کنیم و انرا به نسل بعد انتقال دهیم .ودر جهت حفظ این کالای با ارزش ایرانی بکوشیم .

 

فرش ایرانی افتخار ایرانی” بنیانگذار سایت Persian Rugs – The King of Rugs در شهر بوستون آمریکا برای حفظ این میراث و افتخار ملی، و همچنین ایجاد کارآفرینی در زمینه این هنر ملی و ارتقای سطح کیفی شرایط کار برای میلیون ها هنرمند بافنده، می کوشد و همچنین از هموطنان ایرانی در سراسر دنیا، گروه ها و رسانه ها خواستار همکاری درجهت معرفی فرش ایرانی و نشان دادن برتری آن نسبت به فرش های سایرنقاط جهان است.

 

 

 

  • ۹۷/۰۶/۲۶
  • گلیم اصیل

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی